2026 FUTBOL DÜNYA ŞAMPİYONASI'NDA BİZ NEYİ BAŞARAMADIK?
Toplum olarak her defasında günlük başarılarla kendimizi avutan ve sanki bu gün alınan bu başarısızlığın tek sorumluları antrenör, sporcu ya da bir başka kişilermiş gibi gösterip şikayet eden ve bunu bir alışkanlık haline getirip sonrada aynı şeyleri tekrar ettirerek devam ediyoruz. Daha 15 gün önce sanki dünya şampiyonu olmuş bir takımı büyük bir coşkuyla hava alanına kadar eşlik ederek ABD’ye yollayan biz değil miydik? Bence çocuklar döndüklerinde de aynı iltifatı göstermemiz gerek! Yoksa çok üzülürler ve bir daha top oynamazlar.
Türk Milli Futbol takımımız ilk iki maçtan sonra hiç gol atamadan belki de sıfır puan ile son maçını Amerika ile oynayıp, elenerek evine dönecektir! Yazımın başlığı olan “Biz neyi başaramadık?” sorusu yerine, biz öncelikle neyi başardık bunu masaya yatırararak, eleştirilerimizi yapsak bence daha yerinde olur! Diye düşünüyorum!
Ve dönüp baktığımda bu başarısızlığın, “bu güne ait olmadığını”, yıllardan beri sağlıksız yönetilen bu kurumun yine sağlıksız sonuçlara mahkum olacağını göremedik bir türlü! Öncelikle ülke olarak bizler bu dünya şampiyonasına nereden ve nasıl geldiğimizi (son saniyelerde Play-offtan) ve dünya futbolunun neresinde olduğumuzu abartmadan düşünmemiz gerekir ve ardından oturup yok kötü antrenör beceriksiz sporcular eleştirisini yapalım!
Bir defa (sadece sporda değil) hayatımızın her alanında olduğu gibi spor alanında da liyakatli olmayı hiç başaramadık! Durum böyle olunca arkasından gelecek her şeyin “Liyakatsizlikle yakından ilgili olduğunu” düşünüyorum!
Ülkemizde sadece futbol değil hemen hemen her branşta alt yapının güçlendirilmesini başaramadık! Tesislerin artırılması için Devletin yerel yönetimler ve özel sektörün katkı ve desteklerini arkamıza almayı sağlayamadık, kurumların bir biriyle inatlaşmasına, çatışmasına seyirci kaldık ve ülke genelinde modern spor tesisleri ve antrenman sahalarının inşa edilmesini sağlayamadık! Spor altyapısının yalnızca büyük şehirlere değil, kırsal alanlarda da yaygınlaştırılmasını başaramadık, aksine bunları sadece konuştuk!
Antrenör eğitimini dolayısı ile kaliteli antrenör yetiştirmeyi başaramadık! Antrenörlerin modern teknikler, güncel gelişmeler ve olası metotlarla eğitilmelerini sağlayamadık, okul müfredatında sporun yaygınlaştırılmasını, İlkokuldan üniversiteye kadar spor eğitimi müfredatlarının geliştirilmesi ve sporun eğitim sisteminde daha önemli bir yer tutuğunu hala anlayamadık. Aksine Beden eğitimi dersinin gereksiz olduğunu söyledik ve okullardan bu dersin kaldırmasına yönelik çalıştık.
Altyapıdan yetenekli sporcu yetiştirebilmeyi başaramadık! Özellikle Federasyonun yaptırım gücünü kullanarak kulüpleri yetenek avcılığı programları ile sporcu havuzu oluşturmayı başaramadık. Alt yapı kategorilerine destek vermeyi, genç sporcuların uzun vadeli gelişimi için stratejik planlar yapmayı hiç başaramadık ve bu nedenle gelecek vadeden çocuklarımızı spordan kopararak erken kaybettik. Sadece bir Arda’nın arkasına saklandık? Oysa bu ülkeden ne Arda’lar çıkar bunu başaramadık bunu başaran hocaları da ötekileştirdik!
Kulüplerde ve Federasyonlarda yönetici ve kurumsallaşma sorunlarını çözmeyi başaramadık! Profesyonel Spor kulüplerinin yönetim kurulları profesyonel kişilerden oluşması gerekirken amatörce yönetmeye çalıştık ve en kötüsü “Liyakat’a öncelik” tanımadık, yönetim süreçlerinde şeffaflık ve hesap verilebilirliği sağlayamadık. Uzun vadeli hedefler belirleyerek, sürdürülebilir başarı için stratejik planlamalar yapmayı hiç başaramadık. Dünyanın hangi ülkesi, hakemleri soyunma odasına hapseden bir insanı federasyon başkanı yapar?
Kulüplerimizin, Milyonlarca borç içerisinde yüzerken, finansal sürdürülebilirliğini sağlayamadık, Finansal disiplinin sağlanması, borçların kontrol altına alınması ve gelir artırıcı projelerin geliştirilmesi gerekirken başkan adaylarının yerlerini korumaları uğruna ülkemizi futbolcu çöplüğüne çevirmeyi başardık! Balık baştan kokar FIFA başkanı aynı haltları işlemiyor mu?
Daha da acısı, spor kültürümüzün gelişimini sağlayamadık; Futbol dışı branşların desteklenmesini, Medya, sponsorluklar ve devlet desteği yoluyla futbol dışı spor dallarına da ilgi çekici hale getirilmesini başaramadık.
Toplumda Spor Bilinci’nin artırılmasına çok az önem verdik; Sporun sadece profesyonel düzeyde değil, bireysel sağlık ve yaşam kalitesi açısından da önemli olduğunu vurgulayarak, teşvik ederek toplumun spora yönlendirilmesini sağlayamadık!
Spor Hukuku, Taraftar Kültürü ve Disiplinin Güçlendirilmesini başaramadık!
Adil ve şeffaf olması gerekirken; Spor hukuku alanında düzenlemeleri daha etkili ve adil hale getirilmesini başaramadık, bu durum federasyonun ve disiplin kurullarının şeffaf çalışmalarını da kapsamalıdır.
Sporcuların Sosyal Güvencesi ve Haklarını güvence altına alamadık! Sosyal güvence sağlanması oldukça önemli bir sorun; Sporcuların sosyal güvenlik sistemi kapsamına alınması, özellikle amatör sporcuların sigorta, sağlık hizmetleri ve emeklilik gibi haklarının güvence altına alınmasını başaramadık!
Değerli okurlarım bizler bazı kurum ve kişileri sadece eleştirerek değil aynı zamanda ortaya bir plan proje ve çözüm önerileri sunarsak amacımıza ulaşabiliriz! Bu dünya şampiyonası bitti ancak gelecek dünya şampiyonasında başarılı olabilmemizin bir kaç anahtar konularına değinmeye çalıştım!
Saygı ile.